רוצים מידע נוסף על הלימודים?

מעוניינים לשמוע פרטים נוספים ממוסדות הלימוד? מלאו פרטים ונחזור אליכם.

לימודי רפואה אלטרנטיבית

לימודי רפואה אלטרנטיבית נמצאים בגדילה מתמדת בשנים האחרונות וזאת בשל המודעות העולה בקרב הציבור כי הרפואה האלטרנטיבית משלימה ומוסיפה לרפואה הקונבנציונאלית לצורך הריפוי הכולל של האדם.כיום, מרבות קופות החולים מספקות טיפולים אלטרנטיביים במקרה והחולה מעדיף זאת. סקר שנערך במרכז הרפואי רבין, מצא כי כשליש מהאוכלוסייה נעזרת בשירותי רפואה משלימה.

יש בנמצא מגוון רב של מסלולים ללימודי רפואה משלימה וביניהם לימודי תעודה, לימודי העשרה וכן לימודים לתואר ראשון. קיימות אף מכללות אשר מקיימות שיתוף פעולה עם אוניברסיטאות בסין אשר מכירות בלימודים כנקודות זכות ללימודי תואר ראשון ברפואה סינית.

במהלך הלימודים הסטודנטים עוברים תהליך של העצמה אישית ומקצועית ולומדים להיות מטפלים איכותיים, בעלי ידע רחב ומיטב השיטות והפרקטיקות להשתלבות בתחום הטיפולי במוסדות הבריאות השונים.

לימודי רפואה אלטרנטיבית
רוצים מידע נוסף על הלימודים?

מעוניינים לשמוע פרטים נוספים ממוסדות הלימוד? מלאו פרטים ונחזור אליכם.

תוכן העניינים

מה ההבדל בין רפואה אלטרנטיבית לרפואה קונבציונלית?

לרפואה אלטרנטיבית מתייחסים בדרכים רבות ושונות – רפואה אלטרנטיבית, רפואה משלימה, או רפואה שאינה מיינסטרים.

לרפואה המסורתית מתייחסים גם בדרכים רבות ושונות – רפואה אלופטית, מסורתית, קונבנציונאלית, מיינסטרימית ומערבית.

הגישה והמיקוד של טיפולים אלטרנטיביים שונים עשויים להיות שונים, אך נראה כי כולם חולקים את המאפיינים הבאים:

העצמת הפרט להשתתף ולקבל אחריות על בריאותו שלו
הכרה ודגש בנושאי אורח חיים, כגון תזונה נכונה, פעילות גופנית, מנוחה מספקת, ואיזון רגשי ורוחני
טיפול באדם כבן אדם שלם, בניגוד לסדרת חלקים עם דגש על מניעת מחלות ושמירה על הבריאות.

 למי מתאים ללמוד לימודי רפואה אלטרנטיבית

לימודי רפואה משלימה מכוונת לתלמידים שרוצים לעזור לאחרים באמצעות שיטות ריפוי לא קונבנציונליות.

איך נראה יום עבודה של מטפל אלטרנטיבי

חלוקת הזמן של מטפל אלטרנטיבי נחלקת לזמן אשר מוקדש לטיפול במטופל, לזמן אשר מוקדש לעניינים של שיווק עצמי, וכן לזמן אשר מוקדש לפסטיבלים ואירועים רוחניים שונים. טיפול ממוצע אורך בין 45 דקות ל90 דקות, בהתאם לסוג הרפואה האלטרנטיבית אשר מדובר בה.

על המטפל להכיר את המטופל שלו, ולהכין תוכנית פעולה נקודתית וחודשית אשר תתאים לו. מהות העבודה של מטפל אלטרנטיבי היא לעזור למטופל להתמודד עם בעיות רפואיות שונות וכאבים אשר המדע המודרני והרפואה המודרנית אינם נותנים לו תשובה.

איפה לומדים לימודי רפואה אלטרנטיבית?

כיום ניתן למצוא מספר רב של מוסדות לימוד אשר מציעים הסמכות ברפואה משלימה במגוון נרחב של תחומים. הגדולים והמובילים שבהם:

icon-12

מכללת רידמן – המכללה לרפואה משלימה ואינטגרטיבית – מציעה תוכניות לימוד מגוונות החל מקורסים הנפרשים על פני סמסטרים בודדים, ועד מסלולים רב שנתיים. המכללה מציעה לימודי בסיס למתחילים וכן לימודים מתקדמים למטפלים מקצועיים. חלק אינטגרלי מהלימודים הינם התנסויות מעשיות וסטאז'ים במרפאות המובילות בישראל.

icon-12

מדיסין קולג' – מתמחה בלימודי מקצועות רבים ברפואה טבעית – משלימה. המכללה מקיימת תוכניות לימוד מגוונות איכותיות אשר משלבות לימודים תיאורטיים ברמה אוניברסיטאית בצד סטאז'ים מעשיים.

icon-12

מכללת סמינר הקיבוצים – המכללה מקיימת מסלול ללימודי תעודה ברפואה משלימה בשיתוף עם "כללית רפואה משלימה". המסלול נועד להכשיר מטפלים מקצועיים במגוון רחב של תחומים ברפואה המשלימה.

icon-12

הקולג' לרפואה משלימה – מקיים שיתופי פעולה וקשרים אקדמיים ושיתופי פעולה עם אוניברסיטת שנדוג בסין, כך שהסטודנטים יכולים להמשיך ללמוד את התחום בסין באופן מעשי. חלק נרחב של ההכשרה הקלינית נעשית במסגרת של בתי חולים בישראל. הקולג' מאפשר לבוגרים להשלים תואר ראשון BA מטעם מרסי קולג' מארה"ב.

icon-12

קמפוס ברושים – מקיים תוכניות לימוד מעמיקות הכוללות השתלבות בסטאז במחלקות בתי חולים.בוגרי ארבע שנות לימוד אשר מבקשים להמשיך בלימודיהם לתואר אקדמי בתחום, יכולים לעשות זאת במוסד האקדמי באנג. כמו כן, קמפוס ברושים מקבל הכרה מלאה מטעם האקדמיה לרפואה סינית בבייג'ין הן בתוכנית הלימודים והן במבחני הסיום של המכללה.

icon-12

מכללת מירב – בית הספר מירב, מבית לימודי החוץ של האוניברסיטה הפתוחה מציע מגוון נרחב של קורסים בתחומי הרפואה המשלימה אשר מיועדים למטפלים ולקהל הרחב. תכניות הלימודים במכללה עומדות בסטנדרטים בינלאומיים מבחינת הרמה האקדמית מקצועית, ההתנסות הקלינית והרקע הרפואי הנרכש. הלימודים במגמות הארבע-שנתיות מזכות את הלומדים בנקודות אקדמיות.

icon-12

מכללת תילתן – המכללה לרפואה משלימה- מקיימת מציעה מגוון נרחב של מגמות לימוד וקורסים ומעניקה הכשרה מקיפה למטפלים איכותיים בעלי הידע, המיומנויות והכלים לטיפול בענפים שונים של הרפואה המשלימה.

icon-12

מכללת מהות – בחסות השתלמויות בר-אילן- מציעה מגוון קורסים בתחומי רפואה אלטרנטיבית אשר מוכרים מוכרים על ידי כל האיגודים המקצועיים : אגודת העיסוי וטיפולי הגוף, איגוד הרפלקסולוגים הישראלי, איגוד הנטורופתים הישראלי ואיגוד לשכות המסחר.

לימודי רפואה אלטרנטיבית אונליין

לימוד רפואה אלטרנטיבית אונליין באינטרנט, בלי לצאת מהבית.

לימודי אונליין מאפשרים ללומדים גמישות מלאה בזמנים שאינה יכולה להתקיים בלימודים מובנים בכיתה. אם אתם ובדים במשרה מלאה, יש לכם התחייבויות משפחתיות או פשוט מתאים לכם ללמוד בלוח זמנים גמיש, לימודים מקוונים מאפשרים לכם לחסוך זמן נסיעה ולהשלים מודולים בקצב ובלוח הזמנים שלכם.

אתם יכולים ללמוד בבוקר, אחר הצהריים, בערב או בלילה – כל מה שמתאים לכם ביותר, במקום לעמוד בלוח הזמנים של השיעורים. יש אנשים שגם לומדים טוב יותר בסביבות מקוונות בהשוואה להגדרות הכיתה המסורתיות.
נושאי לימוד בלימודי רפואה האלטרנטיבית

תוכניות לימודי רפואה משלימה יכולות להיות בעלות גישה כללית יותר ומקיפה יותר, או שהן יתמקדו בתחומי התמחות ספציפיים. תחומי הרפואה האלטרנטיבית כוללים רפלקסולוגיה, הומיאופתיה קלאסית, אירידולוגיה, נטורופתיה, טווינא, הילינג אנרגטי,עיסוי קליני, עיסוי תינוקות, צמחי מרפא, יוגה,דמיון מודרך, דיקור סיני, פרחי באך , שיאצו, ביו-פידבק, רפואה סינית,תזונה הוליסטית, ארומתרפיה וטיפול ברייקי. הלימודים כוללים לימודי רפואה מערבית, וביניהם: לימודי מדעים ורפואה מערבית, פתולוגיה מערבית,דיאגנוזה מערבית, אנטומיה, פיזיולוגיה, ביולוגיה רפואית,מיקרוביולוגיה ואימונולוגיה ועוד.

ברוב מוסדות הלימוד מושם דגש רב על הכשרה קלינית וסטאז'ים מעשיים במרפאות שונות לצורך יישום והעמקת הניסיון והידע.

תנאי קבלה ללימודי רפואה אלטרנטיבית

תנאי הקבלה משתנים בין מוסד לימודים אחד למשנהו, אולם, רוב מוסדות הלימודים מבקשים תנאי קבלה בסיסיים של זכאות מלאה לתעודת בגרות ישראלית מוכרת, מעבר מבחן התאמה וכן מעבר ראיון אישי . ישנם מוסדות אשר דורשים סיום של 12 שנות לימוד ולאו דווקא בהצגת בגרות מלאה.

מה עושים אחרי הלימודים?

בוגרי לימודי רפואה אלטרנטיבית יכולים להתפתח במגוון רב של ערוצים, בין אם בערוץ הממלכתי, הפרטי או העצמאי. בין אפשרויות התעסוקה הרבות ניתן למצוא קופות חולים ובתי חולים, קליניקות ובתי חולים פרטיים , מכוני ספא ובריאות, וכמובן הקמת קליניקה פרטית עצמאית. בוגרים שצברו ידע וניסיון בתחום יכולים להשתלב כמרצים ומעבירי סדנאות לרפואה המשלימה.

מה הם לימודי ההמשך לבוגרי לימודי רפואה אלטרנטיבית?

תחום הרפואה האלטרנטיבית הינו נרחב ובוגרי הקורסים השונים יכולים להמשיך את לימודיהם לתחומים משיקים אחרים לצרכי העמקת הידע ורכישת טכניקות טיפוליות נוספות אותן יוכלו להציע למטופליהם.

שכר ממוצע

מטפל ברפואה משלימה בתחילת דרכו יכול להרוויח שכר התחלתי ממוצע של כ-7,000 שקלים. מעל ל-5 שנות ותק יכול השכר הממוצע להגיע ל-13,000 עד 15,000 ש"ח.

שיטות ברפואה אלטרנטיבית

טכניקות גוף-נפש

טכניקות גוף – נפש כוללות טיפולים רגשיים או ריפוי רוחני. בטכניקות אלו מתאפשר לאדם הסובל מכאבים לדון בסוגיות שונות עם יועץ. במהלך הטיפולים יכול היועץ לעזור לאדםם לזהות בעיות ולחקור דרכים לפתרון אלמנטים שליליים כדוגמת
מחשבות ורגשות שעשויים להשפיע על חווית הכאב ועל אותו אדם. זה מאפשר למטופל להביע את רגשותיו בצורה בטוחה ואובייקטיבית,, עוזר בשיפור ההערכה העצמית, התקשורת, מערכות היחסים וקשיים בקשרים.

כך למשל ניתן למצוא טיפולים ב:

icon-12

היפנוזה – הרפיה עמוקה משמשת כדי לעזור לאנשים להיות מודעים יותר למחשבותיהם הפנימיות. זה מתמקד בהשראת מצב פסיכולוגי של מודעות, שם הסחת הדעת ממוזערת והמיקוד והריכוז מוגברים. היפנוזה יכולה לעזור להתגבר על חסימות נפשיות אשר מנעו בעבר מהמטופל להתמודד עם החרדות, הפחדים, הערכה עצמית נמוכה, הכאב, נדודי השינה או הרגלים לא רצויים אחרים.

icon-12

טיפול באומנות – דרך להשתמש באמנות חזותית לביטוי רגשות האדם. מטפל באמנות יכול לבחון את תוצרי האומנות של המטופל ולהבחין מתוכם רגשות ודאגות.

icon-12

תרפיה במוזיקה – טיפול זה מאפשר לאנשים הסובלים מכאביםלבטא את עצמם ולהרגיש יותר בשליטה. זהצמסייע להרפיה, מפחית מתח וחרדה, מתמקד בריפוי ובהנאה מהרגע.

icon-12

אימון לחיים – מדובר על עזרה לאנשים לפתח את הפן האישי, הרוחני, הפיזי והמקצועי שלהם. הגישה מעודדת אנשים לחיות וליהנות מחייהם במלואם וממוקדת על מציאת פתרונות לבעיות והשגת תוצאות על ידי ביצוע שינויים חיוביים בעתיד למרות מכשולים.

icon-12

הרפיה ומדיטציה – הרפיה כוללת בדרך כלל תרגילי נשימה איטית והתרופפות שרירים אשר מאפשרים להרפות נפשית את הגוף. מדיטציה היא פרקטיקה עתיקה הכוללת אחיזת תשומת לב בנושא מסויים כגון נשימה, הסביבה, הגוף ועוד.

icon-12

מיינדפולנס – להיות מודע ונוכח בכל רגע. דמיון מודרך, או הדמיה, משתמשים בדמיון ליצירת מחשבות ריפוי. הרפיה ומדיטציה עשויים לעזור לשחרור מתח שרירים, הפחתת מתח, חרדה וכאב.

טיפולים המשתמשים בצמחי מרפא

תרופות צמחיות משתמשות בחלקים שונים של הצמח הגורמים לשינויים כימיים בגוף במטרה לטפל במחלות ולקידום הבריאות.

icon-12

רפואת צמחים מערבית – תרופות צמחיות מערביות מיוצרות בדרך כלל מצמחי מרפא הגדלים באירופה ובצפון אמריקה, אך חלקם מגיעים מאסיה. עשבי תיבול משמשים כדי לעזור לגוף לעבוד בצורה יעילה יותר, מסייעים בריפוי ורווחה, התגברות על סימפטומים ושיפור החיוניות.

icon-12

רפואת צמחים סינית – צמחי מרפא סיניים הם חלק מרכזי ברפואה הסינית המסורתית. עשבי תיבול משמשים לביטול חסימת מרידיאנים אנרגטיים, מביאים הרמוניה בין יין ליאנג, ומשקמים את תפקוד האיברים במטרה לקדם רווחה ובריאות כללית.

icon-12

הומיאופתיה – הומיאופתיה מבוססת על התיאוריה של 'כמו מרפא כמו'. הומיאופתיה מנסה לעורר את יכולת הריפוי העצמית של הגוף על ידי מתן מנות קטנות של חומרים מדוללים ביותר. תרופות הומיאופתיות מיוצרות מחומרים צמחיים, מינרליים ובעלי חיים. הומאופתיה היא דרך עדינה להחזיר את החיוניות ולהפחית את חוסר האיזון הרגשי.