רוצים מידע נוסף על הלימודים?

מעוניינים לשמוע פרטים נוספים ממוסדות הלימוד? מלאו פרטים ונחזור אליכם.

לימודי צמחי מרפא

טיפול בצמחי מרפא מלווה את התפתחות האדם עוד משחר האבולוציה האנושית. בכל מקום בעולם ובכל תרבות לאורך הזמנים, היוו הצמחים את מקור ראשוני והמשמעותי ביותר לטיפול ומניעת מחלות. טיפול זה כולל שימוש רפואי בתרופות צמחיות לטיפול במצבים כרוניים ושיפור הבריאות והרווחה הכללית של המטופל.

לימודי צמחי מרפא
רוצים מידע נוסף על הלימודים?

מעוניינים לשמוע פרטים נוספים ממוסדות הלימוד? מלאו פרטים ונחזור אליכם.

תוכן העניינים

בכוחם של צמחי המרפא לאזן, לחזק ולשקם תהליכים בגוף ולהחזיר את הגוף למצב של איזון טבעי, כך שהוא יכול לרפא את עצמו. בכך שיטה זו לא רק מקלה על תסמיני המחלה אלא אף מונעת אותה. כיום עם הגברת המודעות לכוחה ויעילותה של שיטת טיפול זו, רפואת הצמחים המודרנית חוזרת לתפוס מקום משמעותי בתוך המכלול המתפתח של הרפואה האינטגרטיבית העולמית.

תרופות צמחיות מסורתיות הן חומרים שמקורם באופן טבעי, צמחי ללא עיבוד מינימלי או ללא עיבוד תעשייתי כלל.

צמחי מרפא שונים פועלים על מערכות שונות בגוף- כמה עשבי תיבול המשמשים בדרך כלל ברפואת צמחים, והשימושים המסורתיים שלהם כוללים:
icon-12

אכינצאה – מעוררת את מערכת החיסון ומסייעת לגוף להילחם בזיהום. הצמח משמש לטיפול במחלות כמו שחין, חום והרפס..

icon-12

דונג גאי – משמש לבעיות גינקולוגיות כגון מתח לפני מחזור, תסמיני גיל המעבר וכאבי מחזור.

icon-12

שום – משמש להפחתת הסיכון למחלות לב על ידי הורדת רמות השומנים בדם והכולסטרול.התכונות האנטיביוטיות והאנטי-ויראליות של השום גורמות לכך שהוא משמש גם למאבק בהצטננות, סינוסיטיס וזיהומים אחרים בדרכי הנשימה.

icon-12

ג'ינג'ר – מחקרים רבים הראו שג'ינג'ר מועיל לטיפול בבחילות, כולל בחילות בוקר.

icon-12

גינקו בילובה – משמש בדרך כלל לטיפול במחזור הדם ובטינטון באוזניים

icon-12

ג'ינסנג – משמש בדרך כלל לטיפול בעייפות, למשל במהלך החלמה ממחלה. משמש גם להפחתת לחץ הדם ורמות הכולסטרול.

icon-12

היפריקום – מחקרים הצמח יעיל באותה מידה כמו תרופות נוגדות דיכאון לטיפול בדיכאון קל עד בינוני. הוא משמש גם לחרדות ונדודי שינה.

למי מתאים ללמוד

לימודי צמחי מרפא פונים לקהלי יעד שונים: קורסים בסיסיים בתחום מיועדים לציבור הרחב לכל מי שמעוניין להכיר לעומק את תחום צמחי המרפא, בין אם לצורך העשרה אישית או לצורך הכשרה לעבודה בתחום. הקורסים המתקדמים והמקצועיים יותר מיועדים לבעלי היכרות עם התחום, לבוגרי קורסים בסיסיים בנושא, או מטפלים בפועל המעוניינים ללמוד כלי טיפולי נוסף.

איפה לומדים
icon-12

מכללת רידמן – המכללה לרפואה משלימה ואינטגרטיבית – מציעה מגמה תלת שנתית בקורס התמחות בצמחי מרפא מערביים (הרבליסט קליני). היקף שעות הינו 1,801 שעות לימוד. בתום השנה השלישית מקבלים הבוגרים תעודת הרבליסט קליני לדרגת Master Herbalist מטעם מכללת רידמן.הבוגרים להירשם בתשלום לעיל"ם – העמותה הישראלית לצמחי מרפא ולקבל תעודת חברות באיגוד ההרבליסטים הקליניים של עיל"ם. כמו כון, כל בוגר יכול להצטרף בתשלום לארגון ההרבליסטים האמריקאי AHG .

icon-12

מכללת תילתן לרפואה משלימה – מקיימת קורס צמחי מרפא במתכונת דו שנתי הכוללת 28 מפגשים בני 4 שעות כל מפגש.

icon-12

מכללת מירב בית הספר לרפואה משלימה – קורס רפואת צמחים במכללה הינו תלת שמתי וכולל כ – 1,500 שעות לימוד. בנוסף, 150 שעות מוקדשות לסטאז' מעשי בטיפול בצמחי מרפא.

icon-12

מכללת מדיסין – קורס הרבליסט (צמחי מרפא) כולל 28 מפגשים, בני 4 שעות של לימודי צמחי מרפא וכן 28 מפגשים של 4 שעות בתחום רפואה מערבית.

icon-12

המכללה האקדמית בוינגייט – המכללה עורכת קורס דו שנתי בצמחי מרפא, בהיקף 270 שעות לימוד.

נושאי לימוד

הנושאים הנלמדים בקורסים בתחום צמחי המרפא הם רבים ומגוונים, ומשתנים בהתאם לעומקו והיקפו של הקורס הספציפי. באופו כללי, תכניות הלימוד מקנות ידע תיאורטי ומעשי בתחום צמחי המרפא והשמנים האתריים והסטודנטים נחשפים לעקרונותיה של השיטה, השפעות הצמחים והשמנים על מערכות גופניות שונות של האדם, לתהליך הפקת השמנים ולדרכי השימוש בהם.. בין נושאי הלימוד ניתן למצוא:

היסטוריה של צמחי מרפא, צמחי מרפא בישראל, צמחי מרפא בתרבויות שונות, סיווג צמחים, התאמת הצמחים לבעיות ומחלות שונות, מרכיבים פעילים בצמחים, רקיחה והכנת תכשירים מצמחים, רפואה מערבית, מזון אורגני, ועוד שלל נושאי לימוד מרתקים ומעשירים.

תנאי קבלה

חלק ממוסדות הלימוד דורשים מהמועמדים להיות בוגרי 12 שנות לימוד, ולעיתים אף מתקיימים מבחני קבלה וראיונות אישיים, מתוך מטרה לבדוק מהי מידת התאמתו של המועמד ללימודים ולעיסוק בתחום.

הסמכה

בוגרי לימודי צמחי מרפא מקבלים תעודת הסמכה לטיפול בצמחי מרפא מטעם המוסד בו השלימו את לימודיהם. לרוב בקורסים הבסיסיים מוענקת תעודה המעידה על סיומו של הקורס בהצלחה. בקורסים הרב-שנתיים עם סיומה של השנה השנייה מוענקת תעודת יועץ ברפואת צמחים ועם סיומה של השנה האחרונה מוענקת תעודת מטפל קליני בצמחי מרפא.

מה עושים אחרי הלימודים?

בתום הלימודים יכולים בוגרי לימודי צמחי ממרפא להשתלב כמטפלים שכירים במקומות המעניקים שירותים ברפואה משלימה או לחילופין לפתוח קליניקה פרטית ולעבוד כמטפלים עצמאיים.

מה הם לימודי ההמשך לבוגרי קורס צמחי מרפא?

בוגרי לימודי צמחי מרפא יכולים להמשיך בהשכלתם בתחומים אחרים מהרפואה המשלימה כמו הארומתרפיה, נטורופתיה, רפואה סינית, רפואה אלטרנטיבית וכד'. מסלולים אלה יכולים להרחיב את הידע של הסטודנטים ולהגדיל את אפשרויות הטיפול שהם עתידים להציע כמרפאים.

שכר ממוצע

ככלל, מטפל בצמחי מרפא בקליניקה פרטית יכול לגבות עבור אבחון מטופל ובניית תוכנית טיפולית בצמחי מרפא כ-250-300 שקלים בממוצע.