רוצים מידע נוסף על הלימודים?

מעוניינים לשמוע פרטים נוספים ממוסדות הלימוד? מלאו פרטים ונחזור אליכם.

לימודי רפואה משלימה

רפואה משלימה היא מונח רחב המקיף מגוון שיטות רפואיות.

לימודי רפואה משלימה
רוצים מידע נוסף על הלימודים?

מעוניינים לשמוע פרטים נוספים ממוסדות הלימוד? מלאו פרטים ונחזור אליכם.

תוכן העניינים

מה זה רפואה משלימה

רפואה משלימה נתמכת בדרך כלל על ידי מסורת ולעתים נדירות נלמדת במסגרת רפואית מערבית. שיטות רפואה משלימה נעות בין פרקטיקות מזרחיות קדומות של דיקור סיני וטאי צ'י, דרך רפואת צמחי מרפא, רייקי, מניפולציה של כירופרקטיקה ועוד. בעוד שרפואה קונבנציונאלית מתבססת על פרקטיקה של הפכים, הענף האלטרנטיבי מציע כי "כמו נרפא כמו". ההבדלים נוטים להסתמךב סביב גישה ממוקדת-מחלה (אלופתית) לעומת גישה שלמה (אלטרנטיבית) של כל הגוף. שיטות של רפואה משלימה מתמקדות בגירוי יכולתו של הגוף לרפא את עצמו באמצעות יישור אנרגיה, תוספי צמחים וטכניקות איזון אחרות. לעומת זאת, הרפואה האלופופתית מתמקדת בטיפול ספציפי לסימפטומים, בדרך כלל בשיטות תרופתיות או פולשניות להסרת הסוכן הפוגע. כיום, רופאים רבים מאמצים את ההיבטים המועילים של שני סוגי התרופות באמצעות תרגול של רפואה אינטגרטיבית, בהם הם משלבים טכניקות אלטרנטיביות ואלופתיות מתאימות על פי המטופל, הסימפטומים והנסיבות.

רפואה משלימה לימודים

לימודי רפואה משלימה, למעשה, היא כותרת לתחום ענקי הכולל מספר גדול של נושאים אשר תופסים תאוצה רבה בתקופה האחרונה. אנשים רבים בשנים האחרונות מאבדים אמון ברפואה הקונבנציונלית או שמבקשים למצוא פתרונות תומכים לרפואה הרגילה, ולפני שהם פונים לרופא או נטילת תרופות הם מנסים לפנות לרפואה המשלימה מתוך מטרה למצוא אפשרויות ריפוי או הקלה אחרות שהרפואה המערבים אינה מכירה.

אנשים רבים מחפשים רעיונות ועצות לשיפור איכות החיים או שיקלו על מכאובים באמצעות עקרונות הרפואה המשלימה. לפיכך, ישנם מקרים רבים בהם אנשים מעדיפים לפנות קודם כל למומחים בתחום הרפואה המשלימה אשר בין היתר מציעה טיפולים פולשניים פחות מאילו של הרפואה המערבית. הרפואה המשלימה שמה דגש על אבחון המטופל ולא על אבחון מחלתו. העיקר מושם על המטופל בפני עצמו כאינדיווידואל ייחודי, לכן המטפל מתמקד בכלל ההיבטים שנוגעים לחייו של המטופל בכדי לטפל במחלה. הסיבה העיקרית לכך שטיפול ברפואה משלימה הינו פופולארי היא בזכות שימוש בחומרים טבעיים כדוגמת עשבי מרפא היוצרים טיפול יעיל ונגיש כלכלית. בנוסף לכך, ברפואה משלימה אין תופעות לוואי בטיפול בשל השימוש שהיא עושה בחומרים טבעיים.

למי מתאים ללמוד רפואה משלימה?

הלימודים לרפואה משלימה בבית הספר מיועדים לאלו הרוצים לעזור לעצמם ולסובבים אותם, מתוך אמונה שלכל אדם יש כוחות ריפוי פנימיים שניתן להעצימם ולכוונם לביצוע עבודת הריפוי וההחלמה. יש אפשרות להתמקד ולהתמקצע בתחום אחד כמו למשל דיקור, נטורופתיה, ארומתרפיה, להתמחות בפלג רפואי ספציפי (מערכת העיכול, טיפול בנשים הרות, טיפול בילדים ותינוקות וכדומה) או ללמוד באופן כללי בלי לבחור בנושא אחד בלבד.

כמה זמן נמשכים הלימודים ואיפה ניתן ללמוד?

משך לימודי הרפואה המשלימה משתנה בין הקורסים השונים, לבין לימודים מקיפים שנלמדים במתכונת רב שנתית, כמו גם בין המכללות השונות. קורסים קצרים ובינוניים יימשכו בדרך כלל בין חמישים למאה שעות לימוד אקדמיות המתפרשות על פני בין שנים עשר לעשרים וחמישה מפגשים. סה"כ בין שלושה חודשים לחצי שנה. לימודי רפואה משלימה מקיפים נמשכים יותר משנה ולרוב נערכים במתכונת תלת שנתית (אם כי לעיתים הלימודים יימשכו אפילו חמש שנים, בהנחחה והם במתכונת של לימודי ערב). לימודים אלה אף יכללו שעות רבות בהשתלמות מעשית.

לימודים שמתקיימים במכונת לימודי בוקר יתקיימו בדרך כלל ברוב ימות השבוע, כל היום. מכללות רבות יתכננו את הלימודים שיתאימו גם לאנשים שעובדים, במתכונת של לימודי ערב.

איפה לומדים רפואה משלימה?
icon-12

מכללת סמינר הקיבוצים – בית הספר לרפואה משלימה של סמינר הקיבוצים נחשב לאחד האיכותיים בתחום. אחד מיתרונות הלימוד בו הוא שיטת חישוב שכר הלימוד, המאפשרת הרכבת מערכת ייחודית ותשלום רק על הקורסים הנלמדים בפועל. בין תכניות הלימוד (שכולן מוכרות ע"י האיגודים המקצועיים הרלוונטיים): רפואה סינית, נטורופתיה ותזונה, הידרותרפיה ושחייה שיקומית, הכשרת מטפלים בטווינא ובשיאצו ולימודי רפואה משלימה לבעלי חיים. בוגרי לימודי רפואה טבעית בסמינר הקיבוצים יכולים ליהנות מלימודי המשך בסין, כולל לימודי תואר שני בתחום הרפואה הסינית.

icon-12

מכללת רידמן – מכללה שהפכה כמעט לשם נרדף ללימודי רפואה משלימה בישראל, ומפעילה 9 קמפוסים ברחבי הארץ. בין מסלולי הלימוד ברידמן: רפואה סינית, תזונה טבעית, נטורופתיה, רפלקסולוגיה, פסיכותרפיה, הילינג, שיאצו, רפלקסולוגיה, עיסוי אינטגרטיבי, דמיון מודרך, ארומתרפיה, איזון גוף נפש ורפואה הודית. תכניות הלימוד השונות של רידמן נבנו בשיתוף עם כללית רפואה משלימה ובאופן כללי מושם דגש רב על סיוע לבוגרים בכל הקשור להשמה. בוגרי המכללה יכולים להמשיך למסלול לימודים ייעודי באוניברסיטת חיפה שבסופו יזכו לתואר ראשון וכן פתוחה בפניהם הדרך ללימודי המשך בסין שכן רידמן מהווה שלוחה מבחינת לימודים בישראל של אוניברסיטת צ'אנגדו, אחת הבולטות בתחומה בסין, ובוגרי רידמן יכולים להמשיך להעשיר את ידיעותיהם בצ'אנגדו ולקבל B.A. ואפילו M.A. ברפואה סינית.

icon-12

בית הספר מירב – בית הספר השייך ליחידה ללימודי חוץ של האוניברסיטה הפתוחה כולל 3 קמפוסים, בתל אביב, באר שבע וירושלים(מכללת מעיינות המיועדת לנשים בלבד), ומציע מבחר מסלולים ובהם רפואה סינית, הרבליזם קליני, נטורופתיה, רפלקסולוגיה וטווינא, וכן קורסים ממוקדים דוגמת פילוסופיה לרפואה טבעית, דמיון מודרך וסדנת מדיטציה. במירב ניתן לזכות בהכשרה מקיפה כהרבליסט קליני, ליהנות מלימודי נטורופתיה בהיקף של 3,000 שעות לימוד הנפרשות על פני 4 שנים וללמוד רפואה סינית בשיתוף פעולה עם אחד מבתי החולים האוניברסיטאיים המובילים בסין. תנאי הקבלה למסלולי רפואה סינית, רפלקסולוגיה, נטורופתיה ושיאצו הם 12 שנות לימוד וראיון אישי. לצורך קבלה למסלול לימודי הרבליסט קליני תדרש גם בגרות מלאה. קורסים ממוקדים כגון דמיון מודרך, פרחי באך, עיסוי שוודי הוליסטי ועוד, אינם דורשים תנאים לקבלה.

icon-12

מכללת מדיסין – מכללה ולה שלוחות בנתניה ובחיפה. השלוחה החיפאית של "מדיסין", השוכנת מול קניון סינמול, מציעה מבחר מסלולי לימוד בתחום הרפואה המשלימה: סוג'וק, אירידיולוגיה, נטורופתיה, קינסיולוגיה, פרחי באך, שיאצו, טווינא וכן מסלול המכשיר מטפלים ברפואה סינית תוך 3 שנים בלבד. אפשרות ייחודית למכללת מדיסין היא תואר ראשון בלימודים רב תחומיים מטעם אוניברסיטת חיפה לבוגרי המגמות ברפואה סינית, נטורופתיה ותזונה הוליסטית – תואר אליו לומדים במשך שנתיים בימי לימוד מרוכזים.

icon-12

מכון וינגייט – בית הספר Mediwin המהווה חלק מהמכללה האקדמית וינגייט מציע לימודי נטורופתיה, אוסטאופתיה, פאשיקום (רפואה אינטגרנטיבית המתמקדת בטיפול בכאב כרוני), איורוודה ועוד. תנאי הקבלה למרבית המסלולים הם 12 שנות לימוד וראיון אישי. מסלולים נבחרים כגון אוסטאופתיה דורשים גם ידע מקדים בתחומים כמו אנטומיה, פיזיולוגיה וניסיון מעשי בטיפול במגע.

icon-12

המכללה האקדמית גליל מערבי – למרות היותה של המכללה אקדמית, לימודי הרפואה המשלימה מתקיימים במתכונת של לימודי תעודה, שכן התחום הזה כאמור אינו מוכר עדיין כאקדמי על ידי המועצה להשכלה גבוהה. בין מסלולי הלימוד שמציעה המכללה האקדמית גליל מערבי: מטפלים בקינסיולוגיה, מטפלים בכירים ברפלקסולוגיה הוליסטית, קורס דמיון מודרך, קורס הילינג אנרגטי, מטפלים בפרח באך, טיפולים בביו-אנרגיה ועוד.

icon-12

הקולג' לרפואה משלימה – הקולג' מפעיל שלוחות בטכניון שבחיפה ובמכללת אורנים הסמוכה לקרית טבעון, ושם לעצמו למטרה ליצור גשר בין הרפואה האלטרנטיבית לרפואה המערבית. על מנת להגשים חזון זה, משולבים במסגרת מסלולי ההכשרה השונים גם מקצועות לימוד מתוך תחומי הידע של הרפואה המערבית (פיזיולוגיה, פרמקולוגיה, אנטומיה וכו') ובמקביל אחד מקהלי היעד המרכזיים של הקולג' הוא אנשי רפואה קונבנציונלית המבקשים להעשיר את ארגז הכלים שלהם עם שיטות טיפול הנשענות על הידע עתיק היומין של הרפואה הסינית. בוגרי הקולג' לרפואה משלימה יכולים להמשיך לתואר ראשון של מרסי קולג' הניו יורקי, וזאת עם לימודי השלמה בהיקף של 30 נ"ז בלבד.

icon-12

אוניברסיטת תל אביב – קמפוס ברושים, השוכן בתחומי אוניברסיטת תל אביב, מציע מגוון תכניות לימודי רפואה משלימה, במגמות חד שנתיות ורב שנתיות כולל כאלה המציעות לימודים מקיפים במיוחד הנמשכים 4-5 שנים. בין האפשרויות החד שנתיות: NLP, טיפול באמצעות כלבים, הידרותרפיה, צמחי מרפא, וצ'י קונג טיפולי. בין המגמות הרב שנתיות של לימודי רפואה משלימה: פסיכו-דרמה, ביוסינתזה, איורוודה ורפואה סינית. בוגרי קמפוס ברושים יכולים להמשיך אל לימודים גבוהים בתחום. דרישות הקבלה כוללות ראיון אישי, בגרות מלאה ומבחן התאמה.

icon-12

מכללת תמורות – מכללה ותיקה הדוגלת במצוינות מקצועית וערכית, ומפעילה שלוחות בחיפה ותל אביב. מתמחה בתחומים השונים הנכללים תחת הרפואה הסינית, ומציעה מלגות לכל סטודנט. דרישות הקבלה למסלולי לימוד שיאצו, טווינא ועיסוי הוליסטי כוללים ראיון אישי והצהרת בריאות בלבד. המסלול ללימודי רפואה סינית דורש גם בגרות מלאה.

icon-12

מכללת תלתן – מוסד בעל שם נוסף בתחום הרפואה האלטרנטיבית, שבו ניתן בין השאר ללמוד ריברסינג, הידרתרפיה והילינג.

icon-12

מכללת שלם – מכללה המתהדרת בלימודי רפואה משלימה ברוח היהדות. המסלולים המוצעים במכללה זו כוללים לימודי נטורופתיה, לימודי ריפוי במגע (רפלקסולוגיה, שיאצו ועוד), לימודי רפואה סינית, לימודי הומיאופתיה וכן קורסים שונים ובהם הילינג, מוח אחד, דמיון מודרך, אירידולוגיה, פסיכותרפיה הוליסטית רוחנית, ליווי התפתחותי לתינוקות ותרפיה בטבע (שימוש במרחבי הבריאה כמוקדים של ריפוי)

icon-12

מכללת ברק – מכללה המציעה צ'ופר ייחודי בדמות אפשרות למגורים במעונות של האוניברסיטה העברית בגבעת רם, וכן מבחר רחב של אפשרויות לימודים בישראל בתחום הרפואה המשלימה: רפואה סינית, נטורופתיה, פסיכותרפיה, כירולוגיה, רפואת תדרים, רייקי יהודי בשילוב הילינג ותחומים נוספים.

icon-12

מכללת כרכור לרפואה משלימה – מכללה המציעה לימודי תזונה טבעית, נטורופתיה, דיקור סיני, צמחי מרפא ועוד.

כמה עולה קורס רפואה משלימה?

מחיר של קורס רפואה משלימה נע בין 4,000-7,000 ש”ח. המחיר נקבע באורך הקורס ותכניו. כמו כן, ניתן למצוא לימודים מקצועיים ברפואה משלימה אשר מחירים יכול להגיע עד 20,000 ש”ח. נושאי לימוד

מסלולי הלימוד ברפואה משלימה כוללים מגוון רחב של תחומים ונושאים, על פי בחירת הסטודנט להתמקד בתחום אחד או ללמוד מכל התחומים. בין הנושאים הנלמדים נוכל למצוא: מדעי התזונה ונטורופתיה, דיקור סיני, אנרגיות בגוף, צ'אקרות ומרידיאנים, סוגים שונים של עיסויי גוף (יכולים להיות מלווים באביזרים שונים), שיטות שונות של אבחונים על סמך אברי גוף שונים (צבע וצורת הלשון, אבחון על פי גלגל העין, צבע העור ועוד), רפלקסולוגיה, שיאצו ולימודי זן, אימוני גוף ונפש כמו יוגה, טאי צ'י וטווינא.

תנאי קבלה ללימודי רפואה משלימה

תנאי הקבלה משתנים ממוסד לימודים אחד למשנהו כאשר תכנית הלימודים המבוקשת גם כן מהווה פקטור משמעותי לסף הקבלה. אולם, מרבית מוסדות הלימודים דורשים את אותם תנאי הבסיס כתנאי קבלה: זכאות מלאה לתעודת בגרות ישראלית מוכרת, ראיון קבלה אישי עם ראשי חוג הלימודים ולעיתים אף לעבור ועדת קבלה, כדי לבדוק את מידת ההתאמה של המועמד לקורס, כמו גם את רמת המוטיבציה של המועמד ללמוד את נושאי הרפואה המשלימה.

לקורסים מתקדמים בתחום לימודי רפואה משלימה, יידרש מעבר קורסי מבוא בסיסיים והצגת תעודת סיום בקורסים אלה.

הסמכה לבוגרי לימודי רפואה משלימה

לבוגרי לימודי רפואה משלימה אשר עמדו בכל חובות הלימוד: הצלחה במבחנים, הגשת תרגילים, השתלמות מעשית במסגרת קליניקות לרפואה משלימה ועמידה בחובת נוכחות, מוענקת תעודת גמר מטעם המכללה בה הם למדו. לבוגרי המסלולים המורחבים ברפואה משלימה שמועברים במתכונת רב שנתית, תוענק תעודת מוסמך בטיפול ברפואה משלימה (על פי מסלול הלימוד אותו בחרו). הבוגרים שלמדו בין שלוש לארבע שנים במסלול הלימודים אותו בחרו יקבלו תעודה מטפל בכיר ברפואה משלימה (בתחום אותו הם בחרו). מעבר לכך, ישנם מוסדות אקדמיים, המאפשרים גם קבלת תואר ראשון בתחום לימודי רפואה משלימה, זאת כמובן, תוך השלמת מכסת נקודות הזכות החסרות, לצורך השלמת התואר (כדוגמת הקולג' לרפואה משלימה – תואר בחסות מכללת MERCY בניו יורק).

מה עושים אחרי הלימודים?

הביקוש לאנשים מיומנים בתחום הרפואה המשלימה, גם בבתי חולים וגם בקופות החולים, הולך וגובר עם השנים.

בוגרי לימודים ברפואה משלימה, יכולים ללעסוק בתחום הבריאות ההוליסטית, להשתלב בעבודה בתחום המחקר, מכוני ספא ובריאות ועוד. בנוסף, הבוגרים יכולים לפתוח קליניקה פרטית משל עצמם, ולהציע שירותי רפואה משלימה לקהל הרחב.

מה הם לימודי ההמשך לבוגרי לימודי רפואה משלימה?

תחום הרפואה המשלימה הינו נרחב ובוגרי הקורסים השונים יכולים להמשיך את לימודיהם לתחומים משיקים אחרים לצרכי העמקת הידע ורכישת טכניקות טיפוליות נוספות אותן יוכלו להציע למטופליהם.

שכר ממוצע

תחום הרפואה המשלימה מציג נתונים טובים בטבלת השכר, בהשוואה לבוגרי מסלולים אחרים. מטפל בתחום הרפואה המשלימה שנמצא בתחילת דרכו יכול להרוויח שכר התחלתי ממוצע של כ-7,000 שקלים, ומעל ל- 5 שנות ותק יכול השכר החודשי להגיע ל-13,000 עד 15,000 ש"ח בממוצע.

כמה עולה טיפול ברפואה משלימה?

מחירי טיפולים ברפואה משלימה תלויים בסוג הטיפול, למשל:

*טווחי מחירים לטיפול אחד

עלות דיקור סיני
דיקור סיני – 100-150 ש"ח
דיקור סיני בהריון – 100-150 ש"ח
דיקור סיני גב – 100-150 ש"ח
דיקור סיני אנדומטריוזיס – 100-150 ש"ח
דיקור סיני אפילפסיה – 100-150 ש"ח
דיקור סיני אחרי לידה – 100-150 ש"ח
דיקור סיני אלרגיה – 100-150 ש"ח
דיקור סיני גיל המעבר – 100-150 ש"ח
עלות שיאצו
שיאצו בהריון – 110-180 ש"ח
שיאצו אחרי לידה – 110-180 ש"ח
שיאצו גב – 110-180 ש"ח
שיאצו דיכאון – 110-180 ש"ח
שיאצו במים – 110-210 ש"ח
שיאצו דלקת מפרקים – 110-180 ש"ח
שיאצו זירוז לידה – 110-180 ש"ח
שיאצו רגליים – 110-180 ש"ח
שיאצו חרדה – 110-180 ש"ח
שיאצו סכרת – 110-180 ש"ח
שיאצו הרזייה – 110-180 ש"ח
שיאצו טיפולי פוריות – 110-180 ש"ח
שיאצו כאבי מחזור – 110-180 ש"ח
שיאצו כאבי ראש – 110-180 ש"ח
שיאצו צוואר – 110-180 ש"ח
שיאצו פריצת דיסק – 110-180 ש"ח
שיאצו קשב וריכוז – 110-180 ש"ח
שיאצו לתינוקות – 110-180 ש"ח
עלות רפלקסולוגיה
רפלקסולוגיה אחרי לידה – 100-180 ש"ח
רפלקסולוגיה אצבעות כף הרגל – 100-180 ש"ח
רפלקסולוגיה אבחון מחלות – 100-180 ש"ח
רפלקסולוגיה כאבי אוזניים – 100-180 ש"ח
רפלקסולוגיה בהריון – 100-180 ש"ח
רפלקסולוגיה לכאבי גב – 100-180 ש"ח
רפלקסולוגיה דורבן – 100-180 ש"ח
רפלקסולוגיה טרשת נפוצה – 100-180 ש"ח
רפלקסולוגיה טחורים – 100-180 ש"ח
רפלקסולוגיה טחול – 100-180 ש"ח
רפלקסולוגיה כאב ראש – 100-180 ש"ח
רפלקסולוגיה כאבי רגליים – 100-180 ש"ח
רפלקסולוגיה כאבי מחזור – 100-180 ש"ח
רפלקסולוגיה עמוד שדרה – 100-180 ש"ח
רפלקסולוגיה פריצת דיסק – 100-180 ש"ח
רפלקסולוגיה לתינוקות – 100-180 ש"ח
עלות נאטורופתיה
אבחון נאטורופתי – 70-120 ש"ח
ייעוץ נאטורופתי – 70-120 ש"ח
ייעוץ נאטורופתי עוקב – 60-130 ש"ח
עלות הומאופתיה
ייעוץ הומאופתי – 200-500 ש"ח
הומאופתיה לילדים – 200-500 ש"ח
הומאופתיה למבוגרים – 200-500 ש"ח
הומאופתיה בהריון – 200-500 ש"ח
הומאופתיה חרדה – 200-500 ש"ח
עלות עיסוי
עיסוי אלטרנטיבי – 75-150 ש"ח
עיסוי הוליסטי – 75-150 ש"ח
עיסוי טנטרי – 75-180 ש"ח
עיסוי טיבטי – 75-150 ש"ח
עיסוי כפות רגליים – 75-150 ש"ח
עיסוי ספורטאים – 100-250 ש"ח
עיסוי פנים – 75-150 ש"ח
עיסוי צוואר וכתפיים – 75-150 ש"ח
עיסוי רקמות עמוק – 75-180 ש"ח
עיסוי שוודי – 75-150 ש"ח
עיסוי שיקומי – 100-200 ש"ח
עיסוי תינוקות – 75-150 ש"ח
עיסוי תאילנדי – 75-150 ש"ח.