לימודי מדיטציה

מדיטציה הינה מערכת טכניקות שנועדו לעודד מצב מוגבר של מודעות ותשומת לב ממוקדת. מדיטציה היא גם טכניקה לשינוי תודעה שהוכחה שיש לה מספר רב של יתרונות לרווחה הפסיכולוגית  והפיזית של האדם.

כמה דברים מרכזיים שיש לציין לגבי מדיטציה:

  • מדיטציה נהוגה בתרבויות בכל רחבי העולם מזה אלפי שנים.
  • כמעט בכל דת, כולל בודהיזם, הינדואיזם, נצרות, יהדות ואיסלאם, יש מסורת של שימוש במנהגים מדיטטיביים.
  • בעוד שמדיטציה משמשת לעתים קרובות למטרות דתיות, אנשים רבים נוהגים בה ללא תלות בכל אמונה או מנהג דתי או רוחני.
  • מדיטציה יכולה לשמש גם כטכניקה פסיכותרפויטית.

סיבות למדיטציה

מדיטציה יכולה לספק מספר יתרונות:

  • לעזור להתמודד עם לחץ
  • הקלה בכאבי ראש
  • לעזור בתסמיני חרדה ודיכאון
  • שיפור המודעות העצמית
  • לשפר את החסינות

סוגי מדיטציה

מדיטציית זן. מסורת בודהיסטית עתיקה זו כוללת ישיבה זקופה ועוקבת אחר הנשימה, במיוחד הדרך בה היא נעה מחוצה לה מהבטן, ונותנת למוח "פשוט להיות". מטרתה לטפח תחושת נוכחות וערנות.

מדיטציית מנטרה. טכניקה זו דומה למדיטציית קשב ממוקדת, אם כי במקום להתמקד בנשימה כדי להרגיע את המוח, אנו מתמקדים במנטרה (שיכולה להיות הברה, מילה או ביטוי). הרעיון כאן הוא שהרטט העדין הקשור למנטרה החוזרת עלול לעודד שינוי חיובי – אולי דחיפה בביטחון העצמי או חמלה מוגברת לאחרים – ולעזור להיכנס למצב עמוק עוד יותר של מדיטציה.

מדיטציה טרנסצנדנטלית. טכניקה להימנעות ממחשבות מסיחות דעת וקידום מצב של מודעות נינוחה. במהלך מדיטציה האדם המתאמן יושב במצב נוח בעיניים עצומות וחוזר בשקט על מנטרה. 

במצב זה, המדיטור משיג שקט מושלם, מנוחה, יציבות, סדר והיעדר מוחלט של גבולות נפשיים.

מדיטציית יוגה. כשם שיש הרבה סוגים שונים של מדיטציה, כך גם קיימים סגנונות רבים של יוגה אך לכולם מטרה זהה – לחזק את מערכת העצבים ולהיות מסוגלים להתמודד טוב יותר עם לחץ ובעיות יומיומיות. על מנת לשלב את השינויים הנוירו-שריריים המתרחשים במהלך היוגה ולהשיג את התועלת הגדולה ביותר מהתרגול, עלינו להקדיש זמן לסוואסאנה – תנוחת גוף או הרפיה כדי להרגיע את הגוף ולהקל על המתח.

מדיטציית ויפאסנה. מסורת עתיקה נוספת,המשתמשת בריכוז של האדם לבחינה של הקיום בכוונה להתממש בסופו של דבר. מדיטציית ויפאסנה דוחפת למצוא "תובנה אל הטבע האמיתי של המציאות", באמצעות התבוננות בכמה תחומי מפתח בקיום האנושי: "סבל, חוסר סיפוק", "אי-קבילות", "לא-עצמי" ו"ריקנות ".

מדיטציית צ'אקרה. טכניקת מדיטציה זו מכוונת לשמור על צ'אקרות הליבה של הגוף – מרכזי אנרגיה – פתוחות, מיושרות וזורמות. צ'אקרות חסומות או לא מאוזנות עלולות לגרום לתסמינים גופניים ונפשיים לא נוחים, אך מדיטציית צ'אקרות יכולה לעזור להחזיר את כולן לאיזון.

מדיטציית צ'יגונג. זהו פרקטיקה סינית עתיקה וחזקה הכוללת רתימת אנרגיה בגוף בכך שהיא מאפשרת למסלולי האנרגיה – המכונים "מרידיאנים" – להיות פתוחים וזורמים. שליחת אנרגיה זו פנימה במהלך מדיטציה נחשבת כמסייעת לגוף להחלים ולתפקד; שליחת האנרגיה החוצה יכולה לעזור לרפא אדם אחר.

מדיטציה באמבט סאונד. צורה זו משתמשת בקערות, גונגים וכלים אחרים כדי ליצור רעידות קול המסייעות במיקוד הנפש ומביאות אותו למצב נינוח יותר.

מדיטציה מרוכזת. מדיטציה זו כוללת התמקדות של כל תשומת הלב באובייקט ספציפי תוך כיוונון כל השאר מסביב. המטרה היא לחוות באמת את כל מה שמתמקדים בו, בין אם זה הנשימה, מילה ספציפית או מנטרה, כדי להגיע למצב של הוויה גבוהה יותר.

מדיטציית מיינדפולנס. מדיטציה זו כוללת, בין היתר, הפחתת לחץ מבוססת תשומת לב (MBSR) וגם טיפול קוגניטיבי מבוסס תשומת לב (MBCT). בסך הכל, זה כרוך במצב של להיות מודעים ומעורבים ברגע הנוכחי ולהפוך את עצמנו פתוחים, מודעים ומקבלים.

השפעת המדיטציה

היתרונות הפיזיים של מדיטציה

כדי להעריך את היתרונות הפיזיים העמוקים של מדיטציה, חשוב להבין כיצד לחץ כרוני יכול להמיט הרס בגוף.

מתח מגרה את מערכת העצבים הסימפתטית וגורם לגל של הורמוני לחץ טבעיים (אפינפרין וקורטיזול) בזרם הדם, דבר שעלול להשפיע לרעה על הגוף. לדוגמא, יותר מדי אפינפרין עלול להגביר את הסיכון להתקפי לב ולשבץ מוחי; יותר מדי קורטיזול יכול להעלות את רמות הסוכר בדם, לדכא את המערכת החיסונית ולהצר את כלי הדם. בסופו של דבר, עליות כרוניות בהורמוני הלחץ עלולים להוביל לעלייה בלחץ הדם, קצב הלב וכולסטרול, ושיבוש החסינות, רמות האנרגיה והשינה.

אולם כאשר הגוף והנפש נינוחים – בין אם באמצעות תרגול מדיטציה או טכניקות אחרות – מגורה מערכת העצבים הפאראסימפתטית, מה שגורם לגוף להפסיק לשחרר הורמוני לחץ. אנשים רבים אשר עושים מדיטציה באופן קבוע למדו להתנות את גופם בכדי להירגע על פי דרישה, ועל פי מחקרים, הם יכולים לנהל בצורה יעילה יותר את הלחץ. 

מדוע הפחתת מתח כל כך חשובה? זה מוריד את לחץ הדם, דופק וצריכת חמצן, מה שמביא לרמות אנרגיה גבוהות יותר וחסינות ושינה טובים יותר. בנוסף, הפחתת מתח היא המפתח להפחתת הסימפטומים הגופניים של מצבים בריאותיים רבים.

יתרונות רגשיים של מדיטציה

המוח הוא החלק בגוף שבו המדיטציה יכולה באמת להפעיל את הקסם שלה. זה בהחלט נכון שאנחנו הופכים להיות מסוגלים יותר להתמודד עם רגשות שליליים כאשר אנו עושים מדיטציה ומתרגלים צפייה ברגשות מוגברים כמצבים חולפים. אבל אחד היתרונות העמוקים ביותר של מדיטציה הוא שהיא לא רק יכולה לשנות את הלך הרוח ואת נקודת המבט שלנו, אלא גם יכולה לשנות פיזית את המוח שלנו, וללמד אותו מחדש למחשבות ורגשות חיוביים יותר..

מדיטציה יכולה להפחית את הקשרים הנוירולוגיים השליליים לקליפת המוח הקדמית המדיאלית ולעכב תכונות כמו פחד, לחץ וחרדה. לחלופין, היא גם בונה קשרים נוירולוגיים חיוביים חדשים לחלקי המוח האחראים לקידום תכונות כמו מיקוד וקבלת החלטות.

יתר על כן, מחקרים מראים כי החומר האפור – אזור המוח האחראי על ויסות רגשי, תכנון ופתרון בעיות – כמו גם עובי קליפת המוח, האחראי על הלמידה והזיכרון, גדלים שניהם בתרגול מדיטציה קבוע. לחלופין, האמיגדלה, המווסתת כיצד אנו חשים מתח, פחד וחרדה, מגיבה למדיטציה באמצעות התכווצות.

 למי מתאים ללמוד

לימודי מדיטציה מתאימים לכל אשר שמתעניינים בתחום הרפואה המשלימה, ולכל מי שמעוניין לשמש כמדריך ומטפל בשיטה זו. הלימודים מיועדים גם למטפלים מנוסים אשר רוצים להרחיב את מגוון הטיפולים שלהם. 

ישנם מספר סוגי קורסים של מדיטציה, תלוי בקהל היעד של הקורס – קורס אשר מיועד לחסרי ניסיון או רקע או לימודי מדיטציה לכאלו שכבר עוסקים בטיפול אלטרנטיבי שעל פי רוב יהיו ברמה מתקדמת יותר. 

איפה לומדים

קורס מדיטציה בביה"ס מירב – קורס מדיטציה הנלמד בהיקף של 24 שעות לימוד.

בוגרי הקורס מקבלים אישור על הלימודים מטעם מירב – בית הספר לרפואה משלימה מבית לימודי החוץ של האוניברסיטה הפתוחה.

המכללה האקדמית וינגייט – המכללה מציעה לימודי מדיטציה בהיקף 19 מפגשים בסך של 114 שעות לימוד + 10 שעות פרקטיקום מעשי.

למסיימים מוענקת תעודת "מדריך מדיטציה, מיינדפולנס ודרהמה" מטעם MediWin – בית הספר לרפואה משלימה במכללה האקדמית בוינגייט.

המכללה האקדמית לחינוך גורדון – מציעה לימודי מדיטציה הנפרשים על 56 שעות, במשך 10 מפגשים. 

מכללת תילתן – המכללה מציעה קורס מדריכי מדיטציה הכולל 21 מפגשים בני 4 שעות. בסיום הלימודים מקבלים הבוגרים תעודת "מדריך מדיטציה" מטעם מכללת תילתן.

נושאי לימוד

תוכנית הלימודים בקורס מדיטציה משיקה לפילוסופיות רבות מהמזרח הרחוק. הקורסים כוללים טכניקות שונות,  מהי משמעות המדיטציה, הבנה של גלי המוח, כוחה של המודעות והקשבה עצמית, התבוננות פנים והתבוננות חוץ,כיצד מדיטציה יכולה לסייע בחיי היום – יום,  שיטות נשימה והרפיה, מרכזי אנרגיה בגוף (הצ'אקרות), מדיטציה ודמיון מודרך, מיינדפולנס, מדיטציה בתנועה ועוד.

בקורסים נלמדים השיטות השונות של מדיטציה כדוגמת ויפאסאנה, סיחרור סופי, תרגול זאזן, טאי צ'י, סאג'ה יוגה, צ'י קונג, מדיטציה טרנסצנדנטלית, פאלון דאפא, מדיטציה דינמית, דמיון מודרך ועוד. לימודי מדיטציה כוללים גם תרגולים בסוגי פעילות שונים, כגון תרגילי ישיבה, עמידה ומתיחה, שינון מנטרות, חשיבה מכוונת, פעילות גופנית, נשימה, דמיון וריכוז. כמו כן,הסטודנטים לומדים כיצד להכין את המטופל לקראת התהליך, וכיצד לגרום להם להקשיב לקולם והדרכתם.

תנאי קבלה

תנאי הקבלה ללימודי מדיטציה משתנים ממקום למקום, ותלויים בסוג הקורס אליו אתם רוצים להירשם: קורס לקהל הרחב אשר  לא מצריך ידע או ניסיון קודמים או קורס למי שכבר עוסק בטיפולים בתחום הרפואה המשלימה. במקרה הראשון, על המועמדים להיות בני 18 ומעלה, ועליהם לעבור מבחן קבלה אישי שיבחן את מידת התאמתם לקורס. 

במקרה השני, נדרש רקע טיפולי, ניסיון וידע קודמים בטיפולים אלטרנטיביים. גם במקרה זה לרוב נדרשים לעבור ראיון קבלה כדי לבדוק את רמת הידע של המתעניין.

הסמכה

בוגרי קורס מדיטציה זכאים לתעודת גמר מטעם המכללה בה למדו. 

מה עושים אחרי הלימודים?

בוגרים אשר סיימו הכשרת מדריכי מדיטציה יוכלו לעבוד לכמדריכי מדיטציה עם מגוון אוכלוסיות בשיטות השונות, ולהשתלב בעבודה במקומות  כדוגמת קופות חולים או בתי חולים ציבוריים או פרטיים, מרכזי טיפולים משלימים, מרכזי ספורט ונופש או מכוני ספא. אלו הרוצים לפנות לדרך עצמאית – יוכלו לפתוח סטודיו משלהם ובו להציע את שירותם, או להציע להעביר הרצאות וסדנאות ולפתוח קבוצות הדרכה פרטיות. 

מה הם לימודי ההמשך לבוגרי קורס מדיטציה?

בוגרי לימודי מדיטציה יכולים להמשיך ולהרחיב  את השכלתם בתחומי הרפואה המשלימה אשר יכולים לתרום לידע האישי והמקצועי ולהרחיב את הכישורים התעסוקתיים.

שכר ממוצע

שכרם של בוגרי לימודי מדיטציה משתנים בהתאם למקום התעסוקה.